In de 944 cup zijn alle auto’s gelijk. Het maximum aantal PK’s is 170 en het maximum aantal Nm is 215. Het minimum gewicht inclusief berijder is 1180 kilogram. Doordat alle auto’s dezelfde specificaties hebben zijn de auto’s competitief. De auto’s worden regelmatig gewogen en met de steekproefsgewijze rollerbank controle blijft de cup gezond.
Kenmerkend voor de cup is het rijgedrag. In de 944 cup is het close racen maar het is een “no contact” klasse. De klasse is erop gericht om schadevrij te rijden. Notoire overtreders worden er uitgehaald. Er wordt gereden met “intermediate” banden. Dit beperkt de kosten. De banden zijn verder in de regen superieur waarbij menig raceauto met een hoger aantal PK’s het nakijken heeft.
De kop van de 944 cup rijdt rondetijden van 2:06 op Zandvoort. 2:07 op Assen en 1:58 op Zolder. De auto’s zijn daarmee snel en bijvoorbeeld vergelijkbaar met de BMW E30 cup. Binnen de DNRT rijdt een 944 cup auto vooraan in de Toer klasse en halverwege het veld in de Sport klasse. De auto is niet direct een topsprinter op het rechte stuk maar heeft juist een erg hoge bochtensnelheid.
De cup wordt verreden over acht racedagen met in totaal 18 wedstrijden. Er zijn ongeveer 20 cup auto’s en per race staan er 10 tot 15 auto’s aan de start. De startvelden samen met andere Porsches zijn altijd vol met 20 tot 35 auto’s. Spanning verzekerd dus. De cup wordt georganiseerd door de ADPCR, de vereniging die races met Porsches organiseert in Nederland. Het rijden in de cup is zowel geschikt voor beginnende coureurs als ervaren licentiehouders die tegen een acceptabel budget in een klasse willen rijden met vergelijkbare auto’s. Tot slot is de sfeer buiten de baan net zo belangrijk als de races zelf en deze is uitstekend te noemen.